Общинска избирателна комисия Драгоман


РЕШЕНИЕ
№ ОИК2316-74
Драгоман, 13.10.2015

ОТНОСНО: Относно жалба Любов Кирилова Добрева за нарушение на правилата за предизборна агитация за местния вот 2015г. в община Драгоман от страна на ПП "ГЕРБ"

Разгледа:

В ОИК-Драгоман е постъпила жалба с вх.№3/09.10.2015г. от лицето Любов Кирилова Добрева за нарушение на правилата за предизборна агитация за местния вот 2015г. в община Драгоман от страна на ПП "ГЕРБ". Сигналът е подаден от лицето в качеството на представител на МК "НОВА АЛТЕРНАТИВА ЗА ДРАГОМАН" за община Драгоман, като пълномощно за извършване на това действие е депозирано вече пред ОИК-Драгоман и лицето е вписано в регистрите, като упълномощено лице за МК "НОВА АЛТЕРНАТИВА ЗА ДРАГОМАН" на територията на община Драгоман за местни избори 2015г.

В жалбата се твърди, че на 07.10.2015г. на входа на сградата на Здравната служба в гр.Драгоман /поликлиниката/ е поставен плакат съдържащ предизборна агитация в полза на кандидати от кандидатски листи, регистрирани за местни избори 2015г. в община Драгоман от ПП „ГЕРБ”, съставляващо нарушение на чл.182 ал.1 от ИК /ПЪРВО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ/.

Твърди се още, че по електрическите стълбове и електрическите табла в гр.Драгоман на територията на общината са поставени плакати съдържащи предизборна агитация в полза на кандидати от кандидатски листи, регистрирани за местни избори 2015г. в община Драгоман от ПП „ГЕРБ”, съставляващо нарушение на чл.182 ал.1 от ИК /ВТОРО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ/.

Твърди се, че на „Фейсбук” страницата на община Драгоман се прави предизборна агитация в полза на кандидати от кандидатски листи, регистрирани за местни избори 2015г. в община Драгоман от ПП „ГЕРБ”, съставляващо нарушение на чл.182 ал.1 от ИК /ТРЕТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ/.

Сигналът е депозиран от легитимирано лице, като същият е процесуално допустим.

Преди извършването на проверка по наведените оплаквания в настоящата жалба и по повод неформален сигнал от „Фейсбук” страницата на кандидата за общински съветник и кмет на община Драгоман Соня Дончева, номинирана и регистрирана от ПП „Българска социалистическа партия”, чието наличие е констатирано в сутринта на 08.10.2015г., членове на ОИК-Драгоман /Председател Иво Миланов и Зам.-председател Надежда Велинова/ са извършили служебна проверка пред и в сградата на Здравната служба в гр.Драгоман /поликлиниката/. Проверката е извършена на 08.10.2015г. в интервала от 10.05 часа до 10.20 часа, като са проведени разговори и с лица работещи в сградата. Проверката не е установила наличие на предизборни агитационни материали на входа, по фасадата на сградата от всички страни и във вътрешността.

Повторна проверка не е извършвана, тъй като жалбоподателят посочва конкретна дата, която предхожда проверката.

При проверката на 08.10.2015г. от членове на ОИК-Драгоман /Председател Иво Миланов и Зам.-председател Надежда Велинова/ е предприет и обход на ЦГЧ на гр.Драгоман в интервала от 10.20 часа до 10.50 часа, като наистина са установени поставени агитационни материали /плакати/ съдържащи предизборна агитация в полза на кандидати от кандидатски листи, регистрирани за местни избори 2015г. в община Драгоман от ПП „ГЕРБ”, върху електрическите стълбове и електрическите табла, част от които са разкъсани или частично премахнати.

ОИК-Драгоман предприе служебна проверка на твърдението в сигнала, за предизборна агитация на „Фейсбук” страница на община Драгоман в полза на кандидатите на ПП „ГЕРБ”, като изпрати писмо изх. №189/09.10.2015г. до кмета на община Драгоман.

Служебно са снети и отпечатани на хартиен носител видимите екранни полета и информацията върху тях, както и информацията от хиперлинковете към информацията публикувана официално от Агенция "Фокус" с отбелязване, че в цитата следва да се упоменава авторството на информационната агенция.

В отговор е постъпило писмо №61-00-99/12.10.2015г. от кмета на община Драгоман, в което се казва, че т.нар. „Фейсбук” страница на община Драгоман” не е създавана или поддържана по заповед, със знанието или съгласието на кмета на община Драгоман или друго длъжностно лице от общинска администрация.

Поддържа се отделна официална страница на община Драгоман, която е различна от т.нар.””Фейсбук” страница на община Драгоман, като на официалната страница се публикуват актове на община Драгоман и полезна информация за гражданите, която е съобразена с нормативните изисквания.

Относно т.нар. „”Фейсбук” страница на община Драгоман”, кмета на общината и общинска администрация не носи отговорност за публикуваната там информация, нейната истинност или законосъобразност. Приложена е длъжностна характеристика на гл.спец. „Информационни системи“ за водене на официалната интернет-страница на община Драгоман.   

 

Разгледана по същество жалбата за неправомерна предизборна агитация в полза на кандидати от кандидатски листи, регистрирани за местни избори 2015г. в община Драгоман от ПП „ГЕРБ” Е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна и съобразно събраните доказателства, ПО ПЪРВОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ.

Безспорно е, че сградата на Здравната служба в гр.Драгоман /поликлиниката/ представлява общинска собственост и предизборна агитация в нея не може да се води.

Не беше установено, дори преди датата на постъпване на жалбата /09.10.2015г./ да е налице плакат съдържащ предизборна агитация в полза на кандидати от кандидатски листи, регистрирани за местни избори 2015г. в община Драгоман от ПП „ГЕРБ”, поставен на входа, фасадата или във вътрешността на сградата на Здравната служба в гр.Драгоман /поликлиниката/, при условие, че проверка на същото място е извършена предишния ден – 08.10.2015г., както е посочено по-горе.

В този смисъл, дори да е имало поставен агитационен материал, същият е бил премахнат доброволно или противоправно /премахването на агитационни материали също съставлява нарушение по смисъла на ИК/, което изключва възможността да се установи с категоричност наличието на нарушение на правилата за предизборна агитация.

ПО ВТОРОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ, със Заповед №РД-15-557/23.09.2015г. на вр.и.д. кмет на община  Драгоман са определени местата за поставяне на агитационни материали, като са дефинирани и такива, на които се забранява поставянето на агитационни материали.

Електрическите стълбове и електрическите табла не фигурират, като категория никъде.

Налице е непълнота в индивидуалния административен акт, регламентиращ правилата в тази насока, но ОИК-Драгоман не може да тълкува нито разширително, нито стеснително диспозитива на акта, като налага и санкции следствие от такова тълкуване.

Без изрично дефинирана забрана не може да се изисква от адресатите спазване на определено поведение, а още по-малко да следва санкциониране.

ОИК-Драгоман не разполага с правомощия да иска от вр.и.д. кмет на община Драгоман да изменя или допълва своя акт.

От горното следва, че визираното действие поставяне на плакати по електрическите стълбове и електрическите табла не може да се окачестви, като противоправно и в този смисъл не съставлява нарушение.

Премахването на агитационни материали, обаче съставлява нарушение на правилата за водене на предизборна агитация.

ПО ТРЕТОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ, се установи, че т.нар „Фейсбук“ страница на община Драгоман не е създадеда и поддържана по заповед или с друг акт на орган на местна власт, което изключва нейния институционален или учрежденски характер от публичен ред, влизащо в разрез с изискването на ИК за забрана на агитацията на такова място или в такова пространство /има се предвид виртуалното естество на глобалната комуникация/. Община Драгоман е създала и поддържа официална страница, която се различава от т.нар.“Фейсбук“ страница на община Драгоман, като общината носи отговорност за законосъобразността и истинността само относно информацията изнесена на официалната й страница, за чиято поддръжка и функциониране има назначен служител с изрично упоменато задължение в длъжностната характеристика в тази насока. 

 

От правна страна, легално определение на понятието "предизборна агитация" се съдържа в §1 т.17 от ИК, като в случая е налице хипотезата на призив за подкрепа на определен кандидат с посочване на номера за гласуване в интегралната бюлетина за местни избори 2015г. в община Драгоман. Правната квалификация и по трите оплаквания е чл.182 ал.1 от ИК, като следва да се прецени нейната приложимост.

ПО ПЪРВОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ, сградата на Здравната служба в гр.Драгоман /поликлиниката/ представлява публична общинска собственост, на територията на която и в която е забранена предизборна агитация /чл.182 ал.1 от ИК/, ако такава беше безспорно установена, следваше да се признае нарушение на правилата за водене на предизборна агитация и да се наложи санкция, но дотолкова, доколкото доказателства в тази насока не бяха събрани, Комисията не може да формира санкционен диспозитив основан на предположения.

ПО ВТОРОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ, електрическите стълбове и табла, не попадат в изричния забранителен режим съобразно заповедта на вр.и.д. кмет на община Драгоман, което препятства ОИК-Драгоман да санкционира адресати без ясно регламентирани правила за противоправност на тяхното поведение.

ПО ТРЕТОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ, т.нар „Фейсбук“ страница на община Драгоман не попада в обхвата на чл.182 ал.1 от ИК, тъй като не е създадена, поддържана и списвана с изрична и надлежна санкция на местни органи на власт и за нея не отговаря служител от общинска администрация Драгоман. Това обстоятелство дисквалифицира съставомерността на нарушението по чл.182 ал.1 от ИК.

 

Водима от горното и на основание чл.87 ал.1 т.22 от ИК, ОИК-Драгоман РЕШИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалба с вх.№3/09.10.2015г. от лицето Любов Кирилова Добрева за нарушение на правилата за предизборна агитация за местния вот 2015г. в община Драгоман от страна на ПП "ГЕРБ" ПО ПЪРВОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ.

 

С вот „ЗА“ гласуваха 10 души:

Председател:

ИВО ЦВЕТАНОВ МИЛАНОВ

Зам.-председател:

НАДЕЖДА ИВАНОВА ВЕЛИНОВА

Членове:

ПАУЛИНА КИРИЛОВА ИВАНОВА

БИСТРА ГЕОРГИЕВА ГРОЗДАНОВА

МИЛКА ПЕТРОВА ВАСИЛЕВА

ГЕОРГИ НИКОЛОВ НАУМОВ

ВАЛЕРИ БОГОМИЛОВ ПЕТРОВ

МАРИЯНА ЛОЗАНОВА ЗАРКОВА

НАДЯ ИЛИЕВА РАНГЕЛОВА

ГАЛИНА КРУМОВА ПЕТРОВА

С вот „ПРОТИВ“ гласуваха 0 души.

Решението е прието.

Решението подлежи на обжалване в 3-дневен срок от обявяването му пред ЦИК, като жалбите се подават чрез ОИК.

Председател: Иво Цветанов Миланов

Зам. председател: Надежда Иванова Велинова

За секретар: Бистра Георгиева Грозданова

За секретар: Валери Богомилов Петров

За секретар: Галина Крумова Петрова

За секретар: Георги Николов Наумов

За секретар: Марияна Лозанова Заркова

За секретар: Милка Петрова Василева

За секретар: Надя Илиева Рангелова

За секретар: Паулина Кирилова Иванова

* Публикувано на 13.10.2015 в 15:59 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № ОИК2316-138 / 24.11.2015

    относно: Прекратяване на правомощията на общински съветници и обявяване за избрани кандидати за общински съветници

  • № ОИК2316-137 / 20.11.2015

    относно: Започване на процедура по чл.30 ал.6 от ЗМСМА за прекратяване на правомощията на общински съветник депозирал оставка по чл.30 ал.4 т.3 от ЗМСМА

  • № ОИК2316-136 / 20.11.2015

    относно: Прекратяване на правомощията на общински съветници и обявяване за избрани кандидати за общински съветници

всички решения