Общинска избирателна комисия Драгоман


РЕШЕНИЕ
№ ОИК2316-76
Драгоман, 13.10.2015

ОТНОСНО: Жалба от лицето Любов Кирилова Добрева за нарушение на правилата за предизборна агитация за местния вот 2015г. в община Драгоман от страна на ПП "ГЕРБ"

Разгледа:

В ОИК-Драгоман е постъпила жалба с вх.№3/09.10.2015г. от лицето Любов Кирилова Добрева за нарушение на правилата за предизборна агитация за местния вот 2015г. в община Драгоман от страна на ПП "ГЕРБ". Сигналът е подаден от лицето в качеството на представител на МК "НОВА АЛТЕРНАТИВА ЗА ДРАГОМАН" за община Драгоман, като пълномощно за извършване на това действие е депозирано вече пред ОИК-Драгоман и лицето е вписано в регистрите, като упълномощено лице за МК "НОВА АЛТЕРНАТИВА ЗА ДРАГОМАН" на територията на община Драгоман за местни избори 2015г.

В жалбата се твърди, че на 07.10.2015г. на входа на сградата на Здравната служба в гр.Драгоман /поликлиниката/ е поставен плакат съдържащ предизборна агитация в полза на кандидати от кандидатски листи, регистрирани за местни избори 2015г. в община Драгоман от ПП „ГЕРБ”, съставляващо нарушение на чл.182 ал.1 от ИК /ПЪРВО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ/.

Твърди се още, че по електрическите стълбове и електрическите табла в гр.Драгоман на територията на общината са поставени плакати съдържащи предизборна агитация в полза на кандидати от кандидатски листи, регистрирани за местни избори 2015г. в община Драгоман от ПП „ГЕРБ”, съставляващо нарушение на чл.182 ал.1 от ИК /ВТОРО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ/.

Твърди се, че на „Фейсбук” страницата на община Драгоман се прави предизборна агитация в полза на кандидати от кандидатски листи, регистрирани за местни избори 2015г. в община Драгоман от ПП „ГЕРБ”, съставляващо нарушение на чл.182 ал.1 от ИК /ТРЕТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ/.

Сигналът е депозиран от легитимирано лице, като същият е процесуално допустим.

Преди извършването на проверка по наведените оплаквания в настоящата жалба и по повод неформален сигнал от „Фейсбук” страницата на кандидата за общински съветник и кмет на община Драгоман Соня Дончева, номинирана и регистрирана от ПП „Българска социалистическа партия”, чието наличие е констатирано в сутринта на 08.10.2015г., членове на ОИК-Драгоман /Председател Иво Миланов и Зам.-председател Надежда Велинова/ са извършили служебна проверка пред и в сградата на Здравната служба в гр.Драгоман /поликлиниката/. Проверката е извършена на 08.10.2015г. в интервала от 10.05 часа до 10.20 часа, като са проведени разговори и с лица работещи в сградата. Проверката не е установила наличие на предизборни агитационни материали на входа, по фасадата на сградата от всички страни и във вътрешността.

Повторна проверка не е извършвана, тъй като жалбоподателят посочва конкретна дата, която предхожда проверката.

При проверката на 08.10.2015г. от членове на ОИК-Драгоман /Председател Иво Миланов и Зам.-председател Надежда Велинова/ е предприет и обход на ЦГЧ на гр.Драгоман в интервала от 10.20 часа до 10.50 часа, като наистина са установени поставени агитационни материали /плакати/ съдържащи предизборна агитация в полза на кандидати от кандидатски листи, регистрирани за местни избори 2015г. в община Драгоман от ПП „ГЕРБ”, върху електрическите стълбове и електрическите табла, част от които са разкъсани или частично премахнати.

ОИК-Драгоман предприе служебна проверка на твърдението в сигнала, за предизборна агитация на „Фейсбук” страница на община Драгоман в полза на кандидатите на ПП „ГЕРБ”, като изпрати писмо изх. №189/09.10.2015г. до кмета на община Драгоман.

Служебно са снети и отпечатани на хартиен носител видимите екранни полета и информацията върху тях, както и информацията от хиперлинковете към информацията публикувана официално от Агенция "Фокус" с отбелязване, че в цитата следва да се упоменава авторството на информационната агенция.

В отговор е постъпило писмо №61-00-99/12.10.2015г. от кмета на община Драгоман, в което се казва, че т.нар. „Фейсбук” страница на община Драгоман” не е създавана или поддържана по заповед, със знанието или съгласието на кмета на община Драгоман или друго длъжностно лице от общинска администрация.

Поддържа се отделна официална страница на община Драгоман, която е различна от т.нар.””Фейсбук” страница на община Драгоман, като на официалната страница се публикуват актове на община Драгоман и полезна информация за гражданите, която е съобразена с нормативните изисквания.

Относно т.нар. „”Фейсбук” страница на община Драгоман”, кмета на общината и общинска администрация не носи отговорност за публикуваната там информация, нейната истинност или законосъобразност. Приложена е длъжностна характеристика на гл.спец. „Информационни системи“ за водене на официалната интернет-страница на община Драгоман.   

 

Разгледана по същество жалбата за неправомерна предизборна агитация в полза на кандидати от кандидатски листи, регистрирани за местни избори 2015г. в община Драгоман от ПП „ГЕРБ” Е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна и съобразно събраните доказателства, ПО ПЪРВОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ.

Безспорно е, че сградата на Здравната служба в гр.Драгоман /поликлиниката/ представлява общинска собственост и предизборна агитация в нея не може да се води.

Не беше установено, дори преди датата на постъпване на жалбата /09.10.2015г./ да е налице плакат съдържащ предизборна агитация в полза на кандидати от кандидатски листи, регистрирани за местни избори 2015г. в община Драгоман от ПП „ГЕРБ”, поставен на входа, фасадата или във вътрешността на сградата на Здравната служба в гр.Драгоман /поликлиниката/, при условие, че проверка на същото място е извършена предишния ден – 08.10.2015г., както е посочено по-горе.

В този смисъл, дори да е имало поставен агитационен материал, същият е бил премахнат доброволно или противоправно /премахването на агитационни материали също съставлява нарушение по смисъла на ИК/, което изключва възможността да се установи с категоричност наличието на нарушение на правилата за предизборна агитация.

ПО ВТОРОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ, със Заповед №РД-15-557/23.09.2015г. на вр.и.д. кмет на община  Драгоман са определени местата за поставяне на агитационни материали, като са дефинирани и такива, на които се забранява поставянето на агитационни материали.

Електрическите стълбове и електрическите табла не фигурират, като категория никъде.

Налице е непълнота в индивидуалния административен акт, регламентиращ правилата в тази насока, но ОИК-Драгоман не може да тълкува нито разширително, нито стеснително диспозитива на акта, като налага и санкции следствие от такова тълкуване.

Без изрично дефинирана забрана не може да се изисква от адресатите спазване на определено поведение, а още по-малко да следва санкциониране.

ОИК-Драгоман не разполага с правомощия да иска от вр.и.д. кмет на община Драгоман да изменя или допълва своя акт.

От горното следва, че визираното действие поставяне на плакати по електрическите стълбове и електрическите табла не може да се окачестви, като противоправно и в този смисъл не съставлява нарушение.

Премахването на агитационни материали, обаче съставлява нарушение на правилата за водене на предизборна агитация.

ПО ТРЕТОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ, се установи, че т.нар „Фейсбук“ страница на община Драгоман не е създадеда и поддържана по заповед или с друг акт на орган на местна власт, което изключва нейния институционален или учрежденски характер от публичен ред, влизащо в разрез с изискването на ИК за забрана на агитацията на такова място или в такова пространство /има се предвид виртуалното естество на глобалната комуникация/. Община Драгоман е създала и поддържа официална страница, която се различава от т.нар.“Фейсбук“ страница на община Драгоман, като общината носи отговорност за законосъобразността и истинността само относно информацията изнесена на официалната й страница, за чиято поддръжка и функциониране има назначен служител с изрично упоменато задължение в длъжностната характеристика в тази насока. 

 

От правна страна, легално определение на понятието "предизборна агитация" се съдържа в §1 т.17 от ИК, като в случая е налице хипотезата на призив за подкрепа на определен кандидат с посочване на номера за гласуване в интегралната бюлетина за местни избори 2015г. в община Драгоман. Правната квалификация и по трите оплаквания е чл.182 ал.1 от ИК, като следва да се прецени нейната приложимост.

ПО ПЪРВОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ, сградата на Здравната служба в гр.Драгоман /поликлиниката/ представлява публична общинска собственост, на територията на която и в която е забранена предизборна агитация /чл.182 ал.1 от ИК/, ако такава беше безспорно установена, следваше да се признае нарушение на правилата за водене на предизборна агитация и да се наложи санкция, но дотолкова, доколкото доказателства в тази насока не бяха събрани, Комисията не може да формира санкционен диспозитив основан на предположения.

ПО ВТОРОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ, електрическите стълбове и табла, не попадат в изричния забранителен режим съобразно заповедта на вр.и.д. кмет на община Драгоман, което препятства ОИК-Драгоман да санкционира адресати без ясно регламентирани правила за противоправност на тяхното поведение.

ПО ТРЕТОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ, т.нар „Фейсбук“ страница на община Драгоман не попада в обхвата на чл.182 ал.1 от ИК, тъй като не е създадена, поддържана и списвана с изрична и надлежна санкция на местни органи на власт и за нея не отговаря служител от общинска администрация Драгоман. Това обстоятелство дисквалифицира съставомерността на нарушението по чл.182 ал.1 от ИК.

 

Водима от горното и на основание чл.87 ал.1 т.22 от ИК, ОИК-Драгоман РЕШИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалба с вх.№3/09.10.2015г. от лицето Любов Кирилова Добрева за нарушение на правилата за предизборна агитация за местния вот 2015г. в община Драгоман от страна на ПП "ГЕРБ" ПО ТРЕТОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ.

 

С вот „ЗА“ гласуваха 9 души:

Председател:

ИВО ЦВЕТАНОВ МИЛАНОВ

Членове:

ПАУЛИНА КИРИЛОВА ИВАНОВА

БИСТРА ГЕОРГИЕВА ГРОЗДАНОВА

МИЛКА ПЕТРОВА ВАСИЛЕВА

ГЕОРГИ НИКОЛОВ НАУМОВ

ВАЛЕРИ БОГОМИЛОВ ПЕТРОВ

МАРИЯНА ЛОЗАНОВА ЗАРКОВА

НАДЯ ИЛИЕВА РАНГЕЛОВА

ГАЛИНА КРУМОВА ПЕТРОВА

 

 

Гласувалият „ЗА“ заяви следното особено мнение:

Като юрист намирам, че по ТРЕТОТО НАВЕДЕНО ОПЛАКВАНЕ, не е налице въобще предизборна агитация по смисъла на закона.

  • 1 т.17 от ИК изрично регламентира две хипотези на предизборна агитация – позитивна /призив за гласуване за определен кандидат/ и негативна /призив да не се гласува за определен кандидат/. И в двата случая следва да е налице ПРИЗИВ, изразен ясно с думите „гласувайте“, „подкрепете“, „изберете“ и др. подобни. В текста публикуван в т.нар. "„Фейсбук“ страница на община Драгоман" има само препратка към информация публикувана от Агенция „Фокус“, а както е видно от самата информация се изисква задължителното цитиране на името на Агенция „Фокус“, което прави самостоятелното представяне на този материал от името на лице различно от това на агенцията недопустимо. В информацията ЛИПСВА ПРИЗИВ, отразява се само новина, че на определена дата един от кандидатите е открил кампанията си, А ТОВА НЕ СЪСТАВЛЯВА ПРЕДИЗБОРНА АГИТАЦИЯ. Липсва ли призив за гласуване в полза на кандидат или да не се гласува за определен кандидат, няма агитация по определение на §1 т.17 от ИК.

За мен, като юрист и председател на ОИК-Драгоман беше по важно да изследвам СЛУЖЕБНО друга хипотеза, без за нея да е наведено оплакване, тъй като още отнапред беше пределно ясно, че липсва нарушение по чл.182 ал.1 от ИК, вследствие на качествена липса на покриване в понятието „предизборна агитация“ по смисъла на ИК. Служебно беше изследвана хипотезата на чл.168 ал.3 от ИК, като с изпратеното писмо до кмета на община Драгоман се проверяваше възможността да е налице безплатно ползване на публичен административен ресурс.

Въпреки, че непокриването на законовото определение по §1 т.17 от ИК генерално дисквалифицира възможността да се прави преценка за неправомерност, тъй като по същество липсва предизборна агитация.

По мое мнение правилото на чл.182 ал.1 от ИК се тълкува прекалено разширително, като се има предвид ВСЯКА ДЪРЖАВНА ИЛИ ОБЩИНСКА СГРАДА, това не е така, ако беше, нямаше да я има разпоредбата на чл.168 ал.3 от ИК В ТАЗИ Й РЕДАКЦИЯ – ПОД ЗАБРАНИТЕЛЕН РЕЖИМ Е БЕЗПЛАТНОТО ПОЛЗВАНЕ.

Политическите субекти, дори най-големите не разполагат с потенциал да водят пълномащабна кампания навсякъде, изискваща автомобили, сгради, средства. Тук има и друго, по-малките субекти, особено местните коалиции, които обединяват по-малки партии, за да излязат на местния вот, категорично не могат да оперират със значим ресурс за водене на кампания, за инициативните комитети въобще да не споменаваме. ЗНАЧИ ЛИ ТОВА, ЧЕ ТЕ МОГАТ ДА ВОДЯТ КАМПАНИЯ САМО У ДОМА ИЛИ В ЧАСТНИ ЗАВЕДЕНИЯ?

Въпросът има еднозначен отговор, който намира пълна опора в ИК.

Пълната забрана на чл.182 ал.1 от ИК касае УЧРЕЖДЕНИЯ и ИНСИТУЦИИ, т.е. всичко онова, което по закон или от естеството на правомощията и функциите е свързано с упражняването на държавната и местната власт или по-особени функции и услуги предоставяни от държавата и общините, без които обществото не може да функционира нормално /например социално подпомагане, здравеопазване, образование и т.н./.

ТАМ НЕ МОЖЕ ДА СЕ ПРАВИ ПОЛИТИЧЕСКА АГИТАЦИЯ, ЗА ДА НЕ БЪДАТ ЗАБЛУЖДАВАНИ ГЛАСОПОДАВАТЕЛИТЕ, ЧЕ ЕДНА ОПРЕДЕЛЕНА ПОЛИТИЧЕСКА СИЛА Е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО НЕОБХОДИМА ЗА НОРМАЛНОТО ФУНКЦИОНИРАНЕ НА ОБЩЕСТВОТО И УПРАЖНЯВАНЕТО НА ВЛАСТТА.

В същото време според чл.168 ал.3 от ИК е допустимо срещу заплащане да се ползват общински сгради и помещения, в които се осъществяват други функции, например информационни центрове, читалищни сгради, приемни и други подобни.

Да се абсолютизира правилото на чл.182 ал.1 от ИК, означава, че всяка предизборна проява в информационен център, читалище или приемна, които са общинска собственост е недопустима, А ТУК ИДВА И ЕДИН ДРУГ ОБЩЕСТВЕН ИНТЕРЕС, КОЙТО ЗАСЛУЖАВА ЗАЩИТА – ПОДПОМАГАНЕТО В ИЗВЪРШВАНЕТО НА ИНФОРМИРАН ИЗБОР, КОЙТО СЛЕДВА ДА НАПРАВИ ВСЕКИ ГЛАСОПОДАВАТЕЛ. Последното става само в една открита, честна и прозрачна предизборна кампания. Кампания, която се води явно, а не със скрити похвати, повечето от които забранени, а някои и престъпни – търговия с влияние, купуване и продаване на гласове и др.

Всичко казано до тук, допуска ПО АРГУМЕНТ ЗА ПРОТИВНОТО ОСНОВАНИЕ /per argumentum a contrario/ на чл.168 ал.3 от ИК, по време на предизборната кампания да се ползва СРЕЩУ ЗАПЛАЩАНЕ определен публично административен ресурс, дефиниран в §1 т.18 от ИК и извън институционалния и учрежденски обхват на чл.182 ал.1 от ИК, КАТО ТОВА ПРАВИЛО Е В ПОЛЗА НА ПО-МАЛКИТЕ ПОЛИТИЧЕСКИ СУБЕКТИ – местни коалиции и инициативни комитети.

Извън всичко по-горе, от събраните доказателства не се установи, кмета на община Драгоман или служител на общинска администрация, в качеството си на такъв, да е създал и да поддържа т.нар.""Фейсбук" страница на община Драгоман" и обстоятелството, че на тази страница се използват надписите община Драгоман и емблемата й, не са аргумент за официалност.

СЪЩИЯТ НАДПИС "ОБЩИНА ДРАГОМАН" И СЪЩАТА ОФИЦИАЛНА ЕМБЛЕМА НА ОБЩИНА ДРАГОМАН ЯСНО ЛИЧАТ И ВЪРХУ ПРЕДИЗБОРНИТЕ АГИТАЦИОННИ МАТЕРИАЛИ НА други политически субекти, тъй като няма формална забрана за използването им от частни лица, а и надписът и емблемата не придават ЗАДЪЛЖИТЕЛНО учрежденски или институционален характер на мястото, предмета, сайта, плаката и дори документа, върху който са поставени без останалите задължителни атрибути, които придават качеството "ОФИЦИАЛНОСТ".

В случай, че община Драгоман се счита засегната по някакъв начин е нейно право, НО НЕ И НА ОИК-ДРАГОМАН, да търси санкция чрез правораздавателните органи в случай на неправомерно използване на общински символи и наименования.        

 

С вот „ПРОТИВ“ гласуваха 1 души.

Зам.-председател:

НАДЕЖДА ИВАНОВА ВЕЛИНОВА

 

Решението е прието.

 

Решението подлежи на обжалване в 3-дневен срок от обявяването му пред ЦИК, като жалбите се подават чрез ОИК.

Председател: Иво Цветанов Миланов

Зам. председател: Надежда Иванова Велинова

За секретар: Бистра Георгиева Грозданова

За секретар: Валери Богомилов Петров

За секретар: Галина Крумова Петрова

За секретар: Георги Николов Наумов

За секретар: Марияна Лозанова Заркова

За секретар: Милка Петрова Василева

За секретар: Надя Илиева Рангелова

За секретар: Паулина Кирилова Иванова

* Публикувано на 13.10.2015 в 16:06 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № ОИК2316-138 / 24.11.2015

    относно: Прекратяване на правомощията на общински съветници и обявяване за избрани кандидати за общински съветници

  • № ОИК2316-137 / 20.11.2015

    относно: Започване на процедура по чл.30 ал.6 от ЗМСМА за прекратяване на правомощията на общински съветник депозирал оставка по чл.30 ал.4 т.3 от ЗМСМА

  • № ОИК2316-136 / 20.11.2015

    относно: Прекратяване на правомощията на общински съветници и обявяване за избрани кандидати за общински съветници

всички решения